Welkom in de prestatiemaatschappij. Waar ligt jouw focus?

Je kent vast wel de reclame van het NCOI, “hoe hoog leg jij de lat?” Dat is op zich een prima vraag. De vraag die mij alleen direct te binnen schiet is, aan welke vorm van motivatie is die lat dan gekoppeld en waar ligt dan jouw focus? In dit artikel geef ik kort weer welke type focus we hebben en welke focus in mijn ogen veel duurzamer is. Vaak wordt hiervoor de (meet)lat en ladder als metafoor gebruikt, de vraag is dan ook langs welke lat meet jij jezelf en staat de ladder wel tegen de juiste muur aan? Allereerst heet ik je welkom in de prestatiemaatschappij, welkom.

Een paar wijze uitspraken die ik onlangs ben tegengekomen:

“Ik leg de lat lekker laag, dan stap ik er gewoon overheen”

En mocht je gebruik maken van de metafoor ladder:

“Ik raad altijd mensen aan om de ladder horizontaal te leggen”

Welke type focus bestaan er eigenlijk?

De meeste kennen het onderscheid tussen intrinsiek en extrinsieke motivatie. Helaas is er in de vertaling iets fout gegaan. Ze hebben namelijk movement (het Engelse woord voor beweging) vertaald naar het Nederlandse woord motivatie. We komen er steeds meer achter dat je mensen niet kan motiveren. En daarom is het onderscheid tussen deze 2 zo belangrijk.

Er bestaat simpelweg niet zoiets als een extrinsieke motivatie. Wat wel bestaat is een extrinsieke beweegreden of anders gezegd, een reden die buiten jezelf ligt. Bij deze extrinsieke beweegreden past het type focus: extern/extrinsieke focus en de focus op status (introjectie)

Vanaf nu hebben we het over een beweegreden (movement) of over motivatie.

Tijdens mijn onderzoek naar motivatie binnen organisaties ben ik erachter gekomen dat we nog te veel denken in carrots & sticks. Deze vorm van belonen past niet meer bij de huidige tijd. En toch worden deze methode nog steeds gebruikt. In een fascinerend filmpje wordt dit haarfijn uitgelegd. Hieronder plaats ik het filmpje.

Prestatiemaatschappij kent vaak beweegredenen (movement)

Externe Focus:

Ligt jouw focus op rijkdom zoals we dat kennen in termen van welvaart, geld, huizen, auto’s, een bepaalde prestatie. Wat blijkt uit onderzoek (klik op deze link voor meer informatie over de positieve psychologie) blijkt is dat als we ons geluk koppelen aan deze vormen van ‘succes’ dan bereikt het brein nooit de ervaring van geluk.

Aristoteles gaf ooit aan dat we als mensen needs (behoefte) en wants (iets willen) hebben. De wants zijn in deze slecht omdat ze onuitputtelijk zijn en ze nooit goed genoeg zijn. We willen immers altijd meer. Door te focussen op deze wants, focus je met name op zaken buiten jezelf. Deze externe focus kan dus onbewust leiden tot het verschuiven van geluk.

Focus op Status:

Ligt jouw focus op het behalen van status & aanzien of ben je juist bang voor het verliezen van status? Dit is vaak te merken als iemand zijn of haar baan verliest, een promotie niet krijgt. De status is gekoppeld aan een bepaalde eigenwaarden en of maatschappelijk waarden. Dit is dan vaak weer gekoppeld aan een bepaalde angst om eigenlijk datgene te doen wat jij goed acht. Bijvoorbeeld, eerlijk zijn over je toekomst binnen een bedrijf. Voor je het weet word je contract niet verlengd.

Extrinsieke beweegredenen is als fossiele brandstof. Intrinsieke motivatie is als hernieuwbare energie. DUURZAAMHEID geldt namelijk niet alleen voor de energie die uit een stopcontact komt, maar geldt ook voor de ENERGIE van mensen.

Motivatie

Intrinsieke motivatie is kort gezegd, iets doen omwille van een interne behoefte. Door te gaan voor iets waarbij je intrinsiek gemotiveerd bent ontstaat er een andere focus. Namelijk de intrinsieke focus en de identificatie focus (groepsgevoel). Identificatie zoals het heet in de theorie is een hele sterke behoefte die wij als mensen hebben. En alhoewel ik daar weinig verstand van heb zal het veel te maken hebben met de drang om te overleven. Alleen ben je immers kwetsbaarder dan in een groep.

Groepsfocus / focus op iets kunnen betekenen voor een ander

Ligt jouw focus op een bepaald groepsgevoel, iets samen doen en iets voor een ander kunnen betekenen? Grote kans dat je uit een duurzame energiebron aan het putten bent. Jij krijgt voldoening van de dingen die je doet. En natuurlijk speelt geld een belangrijke rol, maar zodra er voldaan is aan de ‘eis’ dan is het onderwerp geld van tafel. Geld is namelijk een hygiëne factor. Dit zie je terugkomen in de lonen van de juffen & meesters.

Intrinsieke focus

Ligt daarbij jouw focus op iets doen wat je leuk vindt? Waarbij zelfs als je er voor moest betalen je het zou doen? Waarbij de activiteit zelf de beloning is? Het niet uitmaakt of het een wedstrijd is? Uiteraard kan je ook binnen een wedstrijd intrinsieke motivatie halen, dit komt dan waarschijnlijk doordat je een mate van progressie in eigen kunnen ziet. Deze progressie is dan nadrukkelijk niet gekoppeld aan de prestaties van een ander (externe focus).

Duurzame brandstof

Uiteraard is dit wederom een vereenvoudiging van wat ons motiveert en ons in beweging brengt. Belangrijk is om te beseffen dat een focus op (intrinsieke) motivatie een duurzamere vorm van brandstof is. Stop je namelijk met het geven van prikkels bij een externe focus en de focus naar status dan zal men op den duur stoppen/opbranden. Het is effect van deze beweegreden is immers ook maar van korte duur.

En omdat ik jullie beloofd had een filmpje te laten zien, zie hieronder het fascinerende filmpje over zelfs de schadelijke effecten van het denken in carrot en sticks.

Wil je meer weten over motivatie en over hoe we samen ervoor kunnen zorgen dat er weer (of meer) motivatie binnen jouw organisatie is. Neem dan contact met mij op:

E-mail:

louis@controlandmotivate.nl