Wat heeft strategie met Messi te maken?

Je zal je vast afvragen waarom deze vergelijking zo waardevol is. Lees rustig door en je zult het antwoord vinden. Een strategie wordt vaak gezien als een manier waarop men een punt op de horizon kan bereiken, concreet geformuleerd als een doelstelling. Laten we die doelstelling nu gebruiken in de vorm van het voetbalelftal van Barcelona (met o.a. Messi)

De kracht van Barcelona

De strategie van Barcelona is er één van een goede jeugd, zodat eigen spelers met de speelwijze van het 1e elftal door kunnen groeien tot de beste voetballers van de wereld. Met een zeer gunstige leencapaciteit trekken ze daarnaast goede spelers aan. Je kunt het team van Barcelona vergelijken met uw eigen organisatie (jammer dat de salarissen niet vergelijkbaar zijn). Barcelona heeft de doelstelling om een van de beste teams (dan wel de beste) van europa/de wereld te zijn. De kracht van het team wordt vaak gekenmerkt door het samenspel.

We gaan het hier echter niet hebben over Messi als persoon, maar Messi als de metafoor voor het hebben van een goede strategie, een strategie die………aanpassingsvermogen heeft!

Wat maakt Messi een goede voetballer?

Messi is te omschrijven als iemand die er wendbaar, flexibel is en iemand die razendsnel kan reageren op veranderingen. Hierin zit dan ook de vergelijking met het hebben van een goede strategie. Hij maakt namelijk 2 x de hoeveelheid passen als zijn tegenspeler (de verdediger). Dit geeft hem 2 x zoveel keuzemogelijkheden om de bal en zijn looplijnen te beïnvloeden in tegenstelling tot zijn tegenspelers.

Een belangrijk element in deze vergelijking is de (korte termijn) strategie die de coach/trainer vooraf aan het team meegeeft, in de rust wordt deze  strategie tegen het licht gehouden en kan ervoor gekozen worden om aanpassingen te verrichten. Daar houdt dan tevens de hand van de trainer (u als leidinggevende) op.

De rest van de speeltijd (45 min en wat blessuretijd) is voor de spelers, die met een duidelijke opdracht het veld weer ingaan. Ze hebben hier niet alleen goed voor getraind, maar beschikken ook over de juiste talenten om de wedstrijd tot een goed eind te brengen. Hierdoor moeten ze in staat zijn deze talenten in te kunnen zetten, ook wel de professionele ruimte genoemd. Zij zijn tenslotte beter in staat om te scoren dan de trainer coach.

De kracht van ‘de Messi’

De kracht van ‘de Messi’ in de strategie is het hebben van het vermogen om 2 x zoveel stappen te zetten terwijl een andere speler (cq. organisatie) er 1 zet. Hierin is het dus duidelijk het aanpassingsvermogen van Messi die hem de kwaliteit geeft (naast natuurlijk een perfecte balbeheersing). Zo kent een organisatie ook verschillende kwaliteiten waarop het reeds zijn marktaandeel behaald, maar door ‘de Messi’ gedachte in je strategie te laten ontstaan, is een organisatie beter bestand tegen de uitdagingen van de toekomst.

Wie weet in welk team Messi had gezeten als hij niet 2 x zoveel stappen zette.

Kortom,  zorg dat de strategie je helpt om je doelstelling te behalen. Laat de strategie vooral niet ervaren worden als een stug en vastgeroeste afspraak. Dit weerhoud je er namelijk van om de nodige aanpassingen binnen de organisatie door te voeren! Zorg ervoor dat de strategie je het vermogen geeft om kansen te zien (en te benutten) om zo de organisatie vooruit te helpen!

%d bloggers liken dit: