Ken jij de 4 typen motivatie?

De discussie gaat vaak over intrinsieke en extrinsieke motivatie. Adler & Chen (2011) schrijven over 4 soorten motivatie, benieuwd naar wat de 2 andere type motivatoren zijn? Hieronder een korte samenvatting van de 4 typen motivatie. Ze noemen dit ‘perceived locus of causality’ en gebruiken het om creativiteit en probleemoplossend vermogen uit te leggen. Zie ook het filmpje van RSA. 

1 – Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een van de bekendste vormen van motivatie. Het is de beweegreden om een activiteit te ondernemen puur omdat de activiteit zelf leuk is en men uit het doen van de activiteit voldoening haalt. Creativiteit is het hoogst wanneer de motivatie intrinsiek is. De meest pure vorm van intrinsieke motivatie is een autotelische activiteit.

2 – Identificatie

Een van de menselijke behoefte is de drang om bij een groep te behoren. Een groep geeft namelijk veiligheid, zekerheid en een bepaalde identiteit. Hierbij komen de doelen, normen en waarden van een individu in grote lijnen overeen met die van de groep.

3 – Introjectie

Introjectie is wellicht niet direct bekend bij vele. Het is toe te wijzen aan status. Deze type motivatie kan zowel positief als negatief zijn. Een negatieve vorm hiervan is de angst voor het verliezen van status. Een manager kan mensen op deze manier ‘motiveren’ om harder te werken. Dit is uiteraard geen wenselijke situatie. In positieve zin kan het zijn het behalen van een bepaald resultaat.

4 – Extrinsieke motivatie

Extrinsieke motivatie is een type motivatie waarbij niet de activiteit maar de beloning de hoofdrol speelt. Dit kan in de vorm van geld of andere waardemiddelen zijn. Extrinsieke motivatoren kunnen ook een gevoel van waardering, erkenning in zich hebben. Overigens kan dit zowel in positieve (beloningen) als in negatieve (straffen) zin gebeuren.

Crowding out effect

Een bekend resultaat van extrinsieke motivatoren te gebruiken waar intrinsieke motivatie reeds aanwezig was is het ‘crowding out effect’ (Frey et al, 2013). Dit kan gebeuren wanneer er aan een intrinsieke gemotiveerde activiteit een extrinsieke waarde gekoppeld wordt. Denk hierbij aan vrijwilligerswerk of het doneren van bloed. Het betalen voor een dergelijke activiteit kan er voor zorgen dat mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn stoppen met de activiteit, waar er extrinsiek gemotiveerde mensen juist door aangetrokken worden. Bekijk onderstaande filmpje van RSA voor een uitleg van beloningssystemen.

RSA ANIMATE: Drive: The surprising truth about what motivates us

 

Bronnen

Adler, P. S., & Chen, C. (2011). Combining creativity and control: Understanding individual motivation in large scale colabarative creativity. Accounting, Organizations and Society (36), 63-85.

Frey, B., Homberg, F., & Osterloh, M. (2013). Organizational Control Systems and Pay-for-Performance in the Public Service. Organization Studies(0(0)), 1-24.

%d bloggers liken dit: